سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گشاده رویی، عامل دوستی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :3
کل بازدید :9510
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/21
5:55 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
جمال گلی تالاری[0]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
بهار 1385[4] زمستان 1384[8]
عناوین یادداشتهای وبلاگ
سلامی دوباره عناوین یادداشتها[12]


دیروز بعد از اتمام ساعت کارم(۱۴)و صدوبیست و یک سال بعد از اینکه اولین ارابه اسبی در آلمان راه افتاد سوار بر ارابه اسبی مدل جدید خود شدم تا به قزوین برم ،در این روز در مارس 1885 این ارابه بدون اسب که در اطراف « مانهایم »آلمان به حرکت در آمده بود با صدای گوشخراش خود همه را متوجه وجود یک پدیده صنعتی تازه کرده بود. این سومین اتومبیل اروپا بود که بکار افتاده بود . آزمایش اول در 1769 صورت گرفت که ارابه ای بدون اسب بود که باقوه بخار به حرکت در می آمد. دومی را کارل بنز ساخته بود که بنزینی و سه چرخ بود و ارابه ای که 9 مارس 1885 در مانهایم به حرکت در آمد ( عکس بالا ) کاملتر از دونوع دیگر بود . دارای موتوری به قوه یک اسب بخار بود و حداکثر سرعت آن به 13 کیلومتر در ساعت می رسید . عکس ، گوتلیب دایملر ( رقیب کارل بنز ) را در صندلی عقب این اتومبیل نشان می دهد که پسرش آدولف رانندگی آن را برعهده دارد. بعدا دایملر و بنز با هم در ساختن اتومبیل شریک شدند.

رفتنه به قزوین من یک ماموریت کاری بود حالا حسابشو بکنین که قرار بود با اتومبیل ساخت گوتلیب دایملرو با سیزده کیلومتر در ساعت برم قزوین وای خدا سردرد گرفتم

قسم می خورم  سالم رفتم سالمم برگشتم بعد از برگشتنم تو یه پارتی دعوت بودم که جاتون خالی تا ساعت دوازده شب اونجا بودم و بعدش برگشتم خونه و عین جنازه اوفتادم و خوابم برد و صبحی هم ساعت خودشو کشت تا تونست بیدارم کنه بیام سرکار

امروز شنبه  ، یازدهم مارس ، زاد روز «امریکو وسپوسیو Americo Vespuccio» است که قاره غربی به نام او « امریکا » نامیده می شود. وی بسال 1454 در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و 22 فوریه سال 1512 درگذشت و چهار بار از نیمکره غربی ( آمریکا ) دیدن کرد و نقاطی را که در این مسافرتها ی دریایی مشاهده کرد بیش از نقاط مورد بازدید کریستف کلمب بود.

آمریکو وسپوسیو
آمریکو وسپوسیو


    کلمب سفر دریایی به سوی غرب را در سال 1492 آغاز کرده بود و نخستین سفرآمریکو در سال 1497 آغاز شده بود. هردو برای دولت اسپانیا کار می کردند و هزینه سفرهای آنان را آن دولت پرداخت می کرد.
    هیچ مقامی برای نیمکره غربی که پیش از سفر اروپائیان مسکون و در پاره ای نقاط دارای تمدنی درخشان بود نام آمریکو وسپوسیو را پیشنهاد نکرده بود . این نام را « مارتین والدسیمولر »آلمانی برقاره غربی نهاد که کار او ترسیم نقشه های جغرافیایی بر پایه اطلاعاتی بود که دریا نوردان می دادند . از آنجا که بیشتر اطلاعات واصله به این آلمانی که بعدا چاپگر نقشه های جفرافیایی شد توسط کارکنان کشتی ها و همراهان آمریکو و خود او داده شده بود برای مشخص ساختن نقشه ها انها را به نام رئیس گروه « آمریکو » نوشت که سرزبانها افتاد و به تدریج قاره غربی « آمریکا » خوانده شد و نام دائمی آن قرار گرفته است.

بسیاری از مورخان ، کشتار راوندیه در بغداد را در دهم مارس سال 758 میلادی ( 141 قمری ) نوشته اند . عده مقتولان 600 تن ذکر شده است . این گروه در باطن برای گرفتن انتقام خون ابومسلم خراسانی از منصور خلیفه عباسی از ایران به بغداد که هنوز کاملا ساخته نشده بود رفته بودند و خود را جان نثار خلیفه وانمود کرده بودند و شمشیر ها را در زیر لباس پنهان کرده بودند، ولی هنگام حمله ، به خلیفه آسیبی نرسید و همه این جماعت به دست عمال او کشته شدند. بسیاری از مورخان، راوندیه را اهل « تناسخ » نوشته اند. ابومسلم که به حکومت امویان پایان داده و عباسیان را روی کار آورده بود بسال 754 میلادی به تصمیم منصور خلیفه عباسی کشته شد. پس از رسیدن این خبر به ایران، هواداران او به صورت گروههای جدا ازهم بپا خاستند که یکی از آنها « سندباد»نیشابوری بود . منصور بغداد را که یک روستا در کنار دجله بود به عنوان مرکز خلافت انتخاب و از سال 755 میلادی کار ساختن آن را آغاز کرده بود و مقداری از مصالح ساختمانی مورد نیاز را از تخریب ابنیه تیسفون که هشت قرن پایتخت ایران بود و در همان نزدیکی قرار داشت آورده بود.

ساعت نه و نیمه و میرم که بنام خداوند کارم رو شروع کنم

تا آپدیتی دوباره

یاحق


84/12/21::: 1:32 ع
نظر()